۰۹۱۳-۱۱۴۲۲۵۰ پاسخگوی پرسش‌های شما هستیم...

تعریف بیمه :
بیمه همان قراردادیست که به موجب آن بیمه‌گر در ازای پرداخت وجه به بیمه گذار ، خود را از بروز حادثه یا خسارت وارده مصون میدارد. حق بیمه را طرفین بر اساس تعهد هایی که بیمه گذار ارائه میدهد ؛ تعیین میکنند.
هرچه تعهدات بیمه گذار بیشتر باشد ؛ هزینه های پرداختی بیمه گر افزایش می یابد. بیمه دارای انواع و اقسام مختلفی است که عبارت‌اند از : بیمه ‌های اجتماعی و بیمه ‌های بازرگانی. در ادامه به توصیف بیمه های بازرگانی میپردازیم.

بیمه های بازرگانی عمدتاً در راستای تضمین ریسک های موجود در قراردادهای بازرگانی منعقد میشوند ؛ لذا قراردادهایی که بیمه میشوند ؛ از ارزش مادی و معنوی چشمگیری برخوردارند.

دنیای بازرگانان فرداد اسپادانا آماده ارائه انواع بیمه به تجار و بازرگانان بوده که تمایل به بیمه کردن قرارداد های برون مرزی شامل صادرات یا واردات کالاهای خارجی دارند. یکی از انواع قراردادهای تجاری بین‌­المللی شامل قرارداد بین­‌المللی حمل و نقل میباشد ؛ که در ادامه به توضیح آن میپردازیم.بیمه حمل و نقل کالا نوعی بیمه بین المللی بوده که به‌ موجب آن بیمه‌گذار در ازای دریافت حق بیمه ، متعهد می‌شود هزینه هرگونه خطر یا خسارت به کالا در فرآیند حمل از کشور مبدأ به کشور مقصد را تا میزان پوشش بیمه به بیمه گر پرداخت کند ؛ در نتیجه در صورت بروز خطر یا وقوع خسارت به کالا ، بیمه‌گذار موظف است هزینه‌ زیان وارده را به بیمه گر پرداخت نماید. بیمه‌ نامه ها اسناد تجاری قابل انتقالی هستند که انعقاد آن نیاز به تعیین مفاد زیر دارد :

 

 

 

 

مشخصات کالای مورد نظر :

 ماهیت کالا و یا تعداد و مقدار آن موارد بسیار مهمی هستند  که در تعیین نوع بیمه و مبلغ حق بیمه اثرگذارند. به همین دلیل شخص بیمه گر موظف است اطلاعات دقیق و درستی از کالای خود به بیمه گذار ارائه دهد و این اطلاعات بصورت جامع در بیمه نامه قید گردد.

 

مشخصات بیمه گر یا ذینفع بیمه :

همانگونه که قبلاً گفته شد ؛ بیمه نامه سندی قابل انتقال است که حتی در صورت تعویض شخص بیمه گر یا فروش کالا پیش از موعد تحویل به شخصی دیگر ، میزان خسارت معین شده باید توسط بیمه گذار جبران گردد. لذا کلیه اطلاعات صاحت کالا یا همان شخص بیمه گر باید بصورت صحیح و دقیق عنوان شود تا در صورت بروز حادثه ، وجه خسارت به بیمه گر پرداخت گردد.

 

مشخصات بیمه گذار :

بیمه گذار همان شخص حقیقی یا حقوقیست که در صورت بروز حادثه مطابق با قوانین موجود در بیمه نامه ، اقدام به پرداخت مبلغ بیمه مینماید. مشخصات بیمه گذار و نوع بیمه ارائه شده از موارد بسیار مهم بوده که حتماً باید در زمان انعقاد بیمه نامه به آن اشاره نمود .

 

حق بیمه :

حق بیمه همان مبلغیست که بیمه گر در قبال بیمه کردن کالای خود به بیمه گذار پرداخت میکند. این مبلغ متناسب با نوع کالا و میزان حساسیت آن و بسته به نوع بیمه ( کلوز A ، کلوز B ،  کلوز C ) تعیین میگردد. لذا هرچه بیمه مشمولیت بیشتری در برابر حوادث داشته باشد ؛ بیمه گر موظف به پرداخت حق بیمه بیشتری خواهد بود.

 

مبلغ بیمه :

مبلغ بیمه متناسب با نوع کالا و بر اساس ارزش کالا تعیین میشود. در حقیقت بیمه گذار موظف است در صورت بروز خطر و حوادث مختلف ، مبلغ بیمه را بصورت جامع به بیمه گر پرداخت کرده و خسارت وارده را تا میزان پوشش بیمه توافق شده برای صاحب کالا جبران نماید.

 

نوع بیمه :

نوع بیمه بر اساس حساسیت و ارزش بار به سه حالت کلوز A ، کلوز B و کلوز C تقسیم شده که میزان تعهدات بیمه گذار در خصوص خطرات و حوادث احتمالی را مشخص میکند. لذا بیمه گر لازم است نوع بیمه را تعیین کرده و بار خود را تحت بیمه با کلوز A ( بیشترین پوشش بیمه و گرانترین حق بیمه )، B و یا C ( کمترین  قرار دهد. جزئیات پوشش هر نوع بیمه در جدول زیر به تفکیک عنوان گردیده است.

 

 

نوع وسیله حمل :

نوع وسیله حمل کالا در سالم رسیدن بار اهمیت بسزایی دارد ؛ برای مثال معمولاً احتمال بروز حوادث و خسارت به کالا در روش حمل هوایی بسیار ناچیز بوده و در روش های دیگر این احتمال افزایش می یابد. اما نکته قابل توجه آنجاست که حتی در روش حمل هوایی نیز امکان نقصان ، واژگونی یا خسارت به بار وجود دارد ؛ بنابرین بهتر است متناسب با نوع بار ، بیمه مربوطه لحاظ گردد.

همچنین جهت بیمه نمودن کالاهایی که از طریق روش ترکیبی حمل میشوند ؛ لازم است در زمان انعقاد بیمه نامه به نوع وسایل نقلیه و مشخصات هر روش حمل بصورت جداگانه اشاره گردد.

 

نوع بسته بندی کالا :

نحوه بسته بندی کالا با توجه به حساسیت هر کالا متفاوت میباشد ؛ برای مثال جهت حمل وسایل صوتی و تصویری و وسایل حساس به ضربه ، قطعاً در بسته بندی باید از ضربه گیرهای مناسب استفاده نمود. به همین دلیل بسیاری از شرکت های بیمه گذار با توجه به حساسیت بار به دما ، رطوبت ، ضربه یا نور خورشید و ... شرایط مناسب بسته بندی را در بیمه نامه قید میکنند و در صورت وجود بسته بندی نامناسب کالا ، از خود رفع مسئولیت کرده و از پرداخت حق بیمه خودداری خواهند نمود.

 

 

 

 

 

Top